Sensorisch onderzoek

Sensorisch onderzoek, valt uw product in de smaak bij uw doelgroep?
Sensorisch onderzoek is een professionele term voor het laten testen van de geur, smaak, nasmaak, structuur, vorm van uw nieuwe product. Of dit nu een soep in blik, een pot jam of een vegetarische burger is. Die laatste vormt overigens een hedendaags bewijs van het belang van sensorisch onderzoek: het verschil met echt vlees wordt steeds kleiner en een sensorische test maakt dat inzichtelijk. Deze vega-producten vinden inmiddels gretig aftrek. Maar welke soort food u ook in de markt wilt zetten, de uitgebreide en uniforme werkwijze van Smaakonderzoek.nl maakt u wijzer. En niet in de laatste plaats: de consument tevreden. Uw product is leidend, een beetje hulp van een sensorisch marktonderzoek van Smaakonderzoek.nl geeft het laatste zetje.
Onze producten
De producten van smaakonderzoek.nl zijn gebaseerd op zogenaamd ‘hedonisch’ onderzoek. Wij onderzoeken dus vooral wat consumenten wel of niet lekker vinden smaken, ruiken of voelen. Dat levert een schat aan informatie op en onze klanten doen daar hun voordeel mee! Onze producten zijn bovendien zeer concurrerend. Enerzijds vanwege de gestandaardiseerde onderzoeksaanpak en anderzijds door de scherpe prijsafspraken die smaakonderzoek.nl heeft gemaakt met ESSENSOR.

Sensory Budget Methode
Zorgt voor een inzicht in prestaties van uw product(en). Deze kunnen zowel onderling als met de concurrentie worden vergeleken:
- Single client testopzet
- Speciaal ingerichte / professionele testruimtes met sensorische cabines (ISO normering)
- Representatieve steekproef (ISO normering)
- Consumenten proeven een gemaximeerd aantal producten tijdens testsessies ter voorkoming van smaakadaptatie en verzadiging
- Consumenten krijgen daarnaast altijd voldoende tijd om te neutraliseren tussen inname van producten
- Een gebalanceerde en gerandomiseerde aanbieding van producten voorkomt volgorde effecten
- Generieke doelgroep
- Gestandaardiseerde vragenlijst inclusief rapportage
- Optimalisatie-analyse inbegrepen in de rapportage
- Inzet vanaf 50 testen per jaar

Sensory Indicator
Zorgt voor een indicatie in prestaties van uw product(en). Deze kunnen zowel onderling als met de concurrentie worden vergeleken:
- Single client testopzet
- Speciaal ingerichte / professionele testruimtes met sensorische cabines (ISO normering)
- Compacte steekproef
- Consumenten proeven een gemaximeerd aantal producten tijdens testsessies ter voorkoming van smaakadaptatie en verzadiging
- Consumenten krijgen daarnaast altijd voldoende tijd om te neutraliseren tussen inname van producten
- Een gebalanceerde en gerandomiseerde aanbieding van producten voorkomt volgorde effecten
- Generieke doelgroep
- Gestandaardiseerde vragenlijst inclusief rapportage
- Inzet vanaf 50 testen per jaar
Kies voor een sensorische test bij Smaakonderzoek.nl
Smaakonderzoek.nl stelt zijn sensorische test vast op aan de hand van allerlei vaste waarden, die uit talloze data verkregen zijn. Op drie locaties in Nederland, waarvan Foodvalley in Wageningen het hoofdkwartier vormt, worden producten onderworpen aan smaaktesten aan de hand van de toonaangevende studierichting op dit gebied: Sensory Science, niet geheel toevallig een afstudeerichting aan de nabijgelegen Wageningen University Research. De sensorische testen zijn zowel afhankelijk van statistieken en data, als van menselijke smaakpapillen. Tevens wordt gebruik gemaakt van psychologische en/of sociale aspecten die aan het smaakverhaal kleven. Zo wordt alle mogelijke informatie opgezocht, beheerd en toegepast om tot de beste smaak te komen. Heeft u interesse in zo’n smaaktest, dan bent u van harte uitgenodigd eens te komen kijken in één van deze testomgevingen.
Sensorisch marktonderzoek laten uitvoeren: niet meer dan logisch
Een sensorisch marktonderzoek laten uitvoeren voordat u een product in de markt zet, is even logisch als een auto keuren voordat deze de weg op mag. Er is geen marketing wizard ter wereld die smaken van de doelgroep kan voorspellen, omdat deze telkenmale verschillen. Maar er bestaat zoiets als een grote gemene deler, oftewel de combinatie die de beste verkoopresultaten en de gewenste continuïteit bewerkstelligt. Smaakonderzoek.nl kan intussen leunen op jarenlange ervaring en vele succesvolle samenwerkingen. Wilt u sensorisch onderzoek laten uitvoeren op het product dat u gaat lanceren? U weet Smaakonderzoek.nl te vinden via het online contactformulier.
Smaakonderzoek voor supermarkten en horeca groothandel
Contact
